Motosiklette Antrenman Dinamiği - Yavuz Taşkıran - TMF - Türkiye Motosiklet Federasyonu
Ana Sayfa

Motosiklette Antrenman Dinamiği

Yavuz Taşkıran

Yavuz Taşkıran



Motosiklet sporlarında yazılı kaynaklara ve araştırma sonuçlarına ulaşmada güçlük çekildiğinden teknikten antrenmana hatta yarış pistlerine kadar bir sürü sorunla karşılaşıyoruz. Ne zaman ve hangi motorsal özellikleri geliştirmeliyiz? Motosikletlerimizi antrenman ve yarış öncesi nasıl hazırlamalıyız? Korumalı giysilerin ne tür özellikleri olmalıdır? Antrenman ve yarış esnasında sıvı alımı gerekli midir? Bu soruları hemen ve doğru şekilde yanıt vermek pek kolay değildir.
Sporun her türlüsünde öncelikle aracı kullanacak olan sporcuların fiziksel, fizyolojik ve motorsal özelliklerinin önemi büyüktür. Hangi motosiklete hangi morfolojik tipte sporcu binmelidir diye sorsak ve cevap vermeye çalışsak şu anda ülkemizde ve dünyada bir hayli fazla sayıda sporcuyu yarışlardan uzaklaştırabiliriz.Bunun nedeni fiziksel olarak o motor tipine uyulmasa da (ki buna ilişkin bir çalışmaya dayanmak gerekir) çeşitli teknik hazırlık ve motorları kendimize uydurmak suretiyle bunu negatiften pozitife çevirebiliriz.
Motora yarış amacı ile binenlerin çoğu morfolojik açıdan daha çok atletik tip denilen ektomorf sınıfa dahildirler. Özellikle motokros, enduro, süpermoto, süperstock gibi sınıflarda süre ve tur sayısı yüksek olan yarışlarda bu tipteki yarışçıların daha başarılı olduğu görülüyor. Bu tipteki sporcular, vücut ağırlığı ve vücut kitle endeksi (BMI=Body Mass Index)) normal rakamlarda seyreden, vücut yağ yüzdeleri aşırı olmayan kişilerden oluşmaktadır. Bazı kategorilerde, özellikle Enduro yarışlarına katılanlarda vücut yağ oranının biraz daha yukarılarda olduğu söyleniyor.
Kuşkusuz net bilgiler verebilmek için bazı araştırma ve incelemelere ihtiyaç duyulmaktadır. Motosikleti kullanma, güvenli sürüş ve yüksek taktik beceri düzeyleri ayrı şekilde analiz edilmek zorundadır. Motoru kullanmada hırs, cesaret, gözü pek olma gibi bazı psikolojik özelliklerin önemi büyük olsa da motosiklet çok ciddi eğitim ve fiziksel antrenman içeriğine sahiptir. Sözü ettiklerimiz önemli ama her şey değildir. Bunun anlamı antrenmanların hem fiziksel hem de psikolojik içeriklere sahip olmasının gerekliliğidir.
Antrenmanların başarılı sonuçlara varabilmesi için yarış koşullarının iyi analiz edilmesi gereklidir.Örneğin, sürekli kısa mesafeli pistlerde yarışan sporcularımız şimdi İstanbul Park’a gelince bir miktar şaşkınlık geçirdiler. Çünkü sürüş algısı değişti, sürüş yönü saat yönünün tersine geçiliyor. Viraj mesafeleri farklı, düzlüklerin geçilmesi biraz daha farklı… Şimdi bu fark ve farklar varsa bunların antrenmanlarla giderilmesi gereklidir. Burada karşılaşılan sıkıntı antrenman için ayrılan sürelerin azlığıdır. Yarıştan bir gün önce yapılan kısa süreli antrenman turları, sıralamalar yeterli antrenman etkisi yaratmamaktadır.
Bunlara gelmeden önce yapılması gereken en önemli iş, performans değerlendirmelerinin yapılmasıdır. Bugüne kadar bir yarışmacı bize bazı kontrollerin yapılması amacı ile ziyaret etti. Onun bazı özelliklerini test ettik ve sonuçlarını yalnızca ona açıkladık. Ama yapması gereken o kadar çok işi var ki, onları başka bir yazımızda sizlerle paylaşalım. Bu tür testler sonrasında antrenmanlardaki yüklenmeler, güç egzersizleri, teknik uyum, koordinasyon, enerji kullanımı gibi değerlerde optimal uygulamaları yakalayabiliriz. Bunun öncesinde ciddi bir sağlık kontrolünün gerekliliğini açıklamaya gerek yoktur sanırım.
Antrenman derken teknik olarak araçların yapılarının önemine değinmek istiyorum. Her pist veya diğer antrenmanlar öncesinde son derecede hassas bakım ve teknik kontrollerin yapılması gereklidir. İleri teknoloji ürünleri olan motorların işinin ehli bakım elemanları tarafından gözden geçirilmesi gereklidir. Mekanik açıdan destek veren arkadaşlarımızın bu konuda çok daha dikkatli olmaları beklenmektedir. Motorun yağı, soğutma sıvısı, gerekli yakıtı ve yakıt kalitesi, ateşleyiciler ve diğer tüm teknolojik parçaları en ince noktasına kadar analiz edilmeli, antrenmana hazırlanmalıdır. Bu noktada yarışçı sporcumuzun seyir esnasında yaşadığı deneyimleri, aksaklıkları anlatması son derece önemlidir. 
Motosiklette antrenman derken dikkat edilirse olaya tek taraflı bakmamamız gerekiyor. Bir yanda insan faktörü ve performansı diğer yanda teknik yapı ve bununla uyum ilkeleri dikkate alınmalıdır. Bilinmesi gereken motosiklet için mutlaka motosiklet dışı dönemlerde salon ve koşu antrenmanlarının yapılmasının zorunluluğudur. Bunlar yapılırken önce testten geçilmeli daha sonra yüklenme şiddeti ayarlanarak amaçlı egzersizlere başvurulmalıdır.  

 

 

 

Bu haber 2852 defa okunmuştur.

Delicious  Facebook  FriendFeed  Twitter  Google  StubmleUpon  Digg  Netvibes  Reddit
TMF Vanda

BAŞKAN'DAN

 
Önemli Ricamız
1 İnsan 1 Bayrak 1 Ders
Yeniden Seçildik
Dindar Genç, Rol Model, KNN54

Vanda Çocuk Olmak
 
 



 
HAFTANIN VİDEOSU

TÜRKİYE MOTOKROS ŞAMPİYONASI


 

KÖŞE YAZARLARI

Hedefe Odaklanmak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Altyapı: Türkiye Motosiklet Federasyonu